Annas jul – II

annas-mor.jpg 
Efter ekviperingen kom så bagningen af småkager og pebernødder. Opskrifterne blev sendt hen til købmanden, som så vejede det hele nøjagtigt af. Derefter kom slagtningen af vores gris, som vi havde gående i baghuset. Efter slagtningen blev grisens blære renset og tørret og så blev den pustet op som en ballon, så den kunne bruges nytårsaften til at gnide på andre folks vinduer med. Bagefter blev man så inviteret ind for at få lidt godt. Min mor fik så travlt med at lave blodpølse, hvide pølser og leverpostej og smelte fedt fra grisen

Så kom turen til julegåsen som blev slagtet 2 – 3 dage før juleaften. Min mor, far og jeg hjalp hinanden med at plukke den. Selv vingefjerene blev gemt, der måtte ikke gå noget til spilde.

Hos vores købmand fik alleen pose med julegodter: et æble, en appelsin, nogle figner og dadler, konfekt og nogle figurer af sukker, man kunne hænge på træet. Der var også forskellige nødder i posen. Vi fik en pose til hvert barn, lige meget hvor mange børn der var, der var mange steder mange.

Det er Annas mor på billedet. Hun hed Anna Kirstine Mortensen. Hun døde af tuberkulose, da Anna var 9 år gammel.

Dette indlæg blev udgivet i Aner, Jul, Slægtsforskning. Bogmærk permalinket.

2 svar til Annas jul – II

  1. Lene siger:

    åh ja dengang var der ofte børn der blev forældreløse. Er det din mormor, der har skrevet erindringer, eller er det fortællinger, som du har nedskrevet?
    Det er spændende at læse. Er det så tegn på at jeg er ved at være gammel ? 🙂

  2. Pollyanna siger:

    Mon ikke det er tegn på du interesserer dig for historie 😉
    Min mormor skrev sine erindringer til sine børn og børnebørn, i det hæfte hun skrev var der også denne beskrivelse af, hvordan hun holdt julsom barn. Jeg slægtsforsker lidt, når jeg har tid til det, så sådanne historier er guld værd. Jeg ærger mig tit over, at jeg ikke har noget lignende fra andre familiemedlemmer, som nu desværre er døde.
    Det var en god historie her i december, når man ikke rigtig ved, om det her blogging er noget….hvis du forstår.

Skriv et svar

