22. december 2006

Grib dit kamera og fang stemningen, følelsen, glæden forventningen eller måske endda manglerne af og i julen.

Sådan lød opgaven fra Heidi. Heldigvis fik jeg en sen dato, for opgaven var ikke så nem endda, skulle det vise sig. For hvordan fanger man julen på billede? Jeg kunne fotografere julekugler, juletræer, stearinlys, nisser, ”kitchet”  julepynt, hjemmelavet julepynt, stilfuldt julepynt, eller… alt dette har jeg fotograferet – se det eventuelt andet sted her på siden. Nå, men tilbage til opgaven – er det disse ting, jeg forbinder julen med? For mig tror jeg, julen handler meget om mavefornemmelser!(ikke kun dem man får af at spise for meget konfekt!), gåsehud, når jeg hører/synger ”Julen har bragt”, forventninger, der førhen handlede om at få gode julegaver og nu handler mere om, at ungerne forhåbentlig bliver glade for det, de får, samvær med min lille familie, fornemmelsen af at jeg er med til at give mine unger en god oplevelse, som for dem altid vil stå som den bedste jul, fordi det var deres barndoms jul. Måske derfor blev jeg ved med at vende tilbage til dette billede fra min barndom:

juleaften-68.jpg

På billedet sidder søsteren og jeg en juleaften sidst i 60erne iført en af årets julegaver – nye, ens natkjoler – en ’candyflossagtig’, lyserød sag! Juleaften er slut for det år og vi skal snart i seng.

Jeg hadede, når juleaften var slut. Tanken om at skulle vente et helt år på næste juleaften, julegaver, juleforventninger osv. var bare ikke til at bære og jeg kan stadig genkalde mig den tomme følelse i maven, når den sidste gave var pakket op….

I dag er det anderledes. Nu repræsenterer den sene juleaften ikke kun afslutningen – det er for mig i lige så høj grad en begyndelse. Juleferien er lige begyndt, de husmoderlige pligter er stort set overstået (og ikke mindst har jeg overlevet de forventninger, jeg selv har skabt, om hvad jeg skal gøre, nå, bage, producere, købe, arrangere, kokkerere osv. inden jul) og dejlige fridage i familiens skød vinker forude. Det glæder jeg mig til – men inden er der lige nogle pebernødder, der skal bages og juledekorationer, der skal kreeres og kartofler, der skal købes og……. Jeg er løbet!

Dette indlæg blev udgivet i December, Jul. Bogmærk permalinket.

Et svar til 22. december 2006

  1. Lene siger:

    husk så at nyde det, mens du løber 😉
    dejligt billede

Skriv et svar

