At hige og søge i gamle bøger

Da jeg var en lille pige, var jeg dybt fascineret af at lave slægtstavler, som jeg senere prøvede at udfylde. Vi havde blandt andet en gammel familiebibel, hvor navnene på et par af mine tipolder stod og min mormor havde også samlet enkelte papirer om visse grene af slægten.

Så gik der mange år, hvor jeg ikke skænkede slægtsforskning en tanke, men pludselig en dag opdagede jeg, at man faktisk kan slægtsforske lidt hjemme fra skrivebordet og computeren.

Siden er jeg så gået i gang med at få udbygget mit slægtstræ. I starten håber mangen nybegynder jo nok, at en ane vil vise sig at være uægte barn af Christian den 4. eller noget andet eksotisk, men for langt de fleste vil anerne være som en selv – ganske almindelige mennesker, der for de flestes vedkommende levede ganske almindelige liv, som vi selv gør.

 soren-hansen-mortensen-fodsel.jpg

Når andre mennesker hører, at man slægtsforsker lidt, går det første spørgsmål som regel på, hvor langt man er kommet tilbage i tiden. I starten var det også noget, jeg gik meget op i, men når man som jeg hovedsageligt har bonde aner, er det svært at komme meget længere tilbage end 1600 – 1700 tallet. Efterhånden er det dog også historierne bag personerne, der fascinerer mig mere end længden af anetavlen og det er noget jeg gerne vil bruge mere tid på – når jeg får tid!!!

Dette indlæg blev udgivet i Slægtsforskning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

