Jane Eyre

janeeyre.jpgDa jeg var teenager, fik jeg mit første rigtige efter-skole-job. Jeg havde tidligere gjort et forsøg i en jordbærmark, men det blev vist kun til en enkelt dag! Mit nye job var som rengøringshjælp for fru X. Fru X var en rigtig sød dame, som blev meget glad for mig. Hun havde vel det, man dengang kaldte dårlige nerver og gik stort set aldrig udenfor en dør. Dermed blev jeg(udover hendes mand) en af de få livliner ud i virkeligheden, hun havde. På en måde var hendes skæbne trist. Hun mente, hun havde giftet sig under sin stand og den virkelighed flygtede hun fra gennem den halve flaske snaps og Romanbladet, som jeg hentede i Brugsen(ikke hos købmanden, hvor de normalt handlede!) Før hendes verden blev Romanbladet og snapsen havde hun været en ivrig læser af klassikere og hun gav mig en del af sine romaner.

janeeyre1.jpgJeg kan ikke huske om jeg havde læst noget af Brönte søstrene før jeg mødte fru X, men ihvertfald var det hende, der gav mig Jane Eyre. I aften vises Jane Eyre på DR1 – jeg vil være der for at følge Janes genvordigheder på Thornfield Hall.

Billederne er lånt her.

Dette indlæg blev udgivet i Bøger, Film, Moi. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

