Smag og behag

Lene skriver om duftende minder, hvilket fik mig til at tænke på, hvordan min smag har ændret sig med årene. Da jeg var ung, nyudsprungen studine for 25 år siden tog jeg i kibbutz i Israel – det var inden det blev fuldstændigt politisk ukorrekt og var en stor oplevelse, måske mest fordi det var første gang, jeg var langt væk hjemmefra i lang tid (8måneder). Som voluntør blev man oftest sendt i frugtplantagerne for at plukke appelsiner, grapefrugter og senere avocadoer. Det forlød, at man i avocado plantagerne skulle være opmærksom på slanger i træerne, hvilket fluks fik mig til at søge nye udfordringer, da jeg er hunderæd for slanger og bare tanken om at møde en var grænseoverskridende i sig selv. Derfor fik jeg tiltusket mig en køkkentjans i det kolde køkken. Det betød jeg var med til at sørge for morgenmad og (kold)aftensmad til alle kibbutzens indbyggere, som alle spiste i den fælles spisesal eller hentede maden der for så at spise den hjemme i deres små huse. Den varme mad blev serveret midt på dagen. Nå, men et af mine jobs var til hvert måltid at fylde en kæmpe skål med grønne oliven fra en kæmpe tønde i kølerummet. Jeg var ved at kaste op hver gang. Jeg syntes grønne oliven var så ulækre – i dag elsker jeg oliven i alle afskygninger og ville nok have gjort et stort indhug i tønden….

På samme måde har jeg det med jazz. Som ung brød jeg mig slet ikke om jazz musik og blev nærmest irriteret, når jeg hørte jazz. Nu har jeg det lige modsat. Nu synes jeg, det er ret afstressende at lytte f.eks. til Cæcilie Norby på vej til arbejde, så bliver man ikke forstyrret af radioværternes (platte)bemærkninger, men kan lade tankerne flyve i alle mulige retninger. I øjeblikket lytter jeg til Blue Note. Jeg har lånt den på vores udmærkede musikbibliotek, men jeg er hooked, jeg må eje den.

Dette indlæg blev udgivet i Der var engang, Moi, Musik. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

