og red din teenager!

Jeg har ikke kun reddet barnet i dag, jeg har også skullet rede min teenager…. Hvor mange gange har jeg ikke hørt denne kommentar?

«Mor, jeg synes, det klør!»

Når man som jeg er begavet med to døtre med en mere end almindelig stor hårpragt, er det noget, der kræver sin kvinde at kæmme håret. I dag var det så husets ældste datter, der måtte under kammen. Dog fandt vi ingenting. Jeg husker allerførste gang, vi som børnefamilie blev konfronteret med luseplagen. Vi boede i København, storepigen var ca 2 år gammel og var lige blevet badet af sin far, som pludselig råber gennem lejligheden:

«Hva faen, jeg tror pigen har lus! »

Ganske rigtigt, mig afsted til apoteket og jeg husker endnu den mere erfarne fader, der stod bag mig i køen og fortalte, at det skulle jeg nok nå at blive god til at håndtere….Det blev jeg også.

Værre var det dog at ringe til mormor i Jylland og fortælle, at det højtelskede første og på daværende tidspunkt eneste barnebarn havde fået lus…

«[PAUSE] Ja,….de siger jo, nu om dage er det ingen skam……»

Vi har også valgt at sige det ikke er nogen skam at have lus, men det er godtnok skammeligt ikke at gøre noget ved det.

Dette indlæg blev udgivet i Far mor og børn. Bogmærk permalinket.

4 svar til og red din teenager!

  1. Fru Green siger:

    Hvilken kommentar fra mormor … 😉

    At stå på ferie hos svigerfamilien og opdage at ens unger havde lus … og den ene havde mere end hundrede … det føltes ikke vældig fedt.
    Jeg var forbavset over at der kunne være så mange uden at vi havde opdaget det og et nyt sæt kamme blev straks købt og kæmningen begyndt med det vuns.

    Tillykke med at der ikke var “gevinst” denne gang.

  2. Pollyanna siger:

    Jeg synes bare ikke min generation havde lus i skolen. Jeg har først prøvet det som voksen…..hmmm

    Jeg tør ikke helt satse på, der ikke er gevinst på den store, vi tager en tur igen i morgen…..Jeg bruger Bugbuster kammene og de er bare de bedste.

    Tro mig, jeg har også prøvet at sidde med mit barn med så mange lus, at jeg blev helt flov over det(der var en hel sort kant rundt i badekarret – jeg fatter heller ikke, hvordan vi kunne have undgået at bemærke det…)

  3. Lene siger:

    Nå men jeg har prøvet at sende den lille dame til frisør, hvor de opdagede nogle enkelte, så der blev ingen hårklipning den dag. Pinligt
    De siger jo at lus elsker en ren hårbund, måske fik vi ikke vasket så meget hår dengang 😉 og så har vi jo gjort dem resistente også.

  4. Pollyanna siger:

    Det er et problem med de resistente lussebasser, netop derfor synes jeg det virker bedst at kæmme, selvom det er noget af et arbejde. Hmmm synes al den luse snak får det til at klø lidt argh….. 😦

Skriv et svar

