Læsehesten

Jeg elsker at læse. Jeg kan tydeligt huske, hvor irriteret jeg var som førskole barn over ikke at kunne læse det samme som de voksne. Jeg fik læst højt, da jeg var lille. Udvalget har nok ikke været så stort, ihvertfald kunne jeg til sidst mange af billedbøgerne udenad og “læste” højt for mine lidt ældre legekammerater, som var meget imponerede. De kunne ikke læse selv og gennemskuede derfor ikke, at siderne ikke helt blev vendt i takt med indholdet….

Glæden ved at læse har jeg nok arvet fra min mor. Hun har mange gange fortalt, hvordan hun slugte den ene roman efter den anden med vanter på fingrene i kolde pigekamre i slutningen af 1940erne og i 1950erne.

Som teenager læste jeg rigtig meget – så meget at min mor rationerede mine boglån fra biblioteket – bogbussen der kom et par gange om ugen. Det virker underligt i dag at sætte begrænsninger på sine børns læselyst og det fik da også bare det resultat, at jeg “smuglede” bøgerne ind i huset. Mon ikke hun var bekymret for, at jeg ikke fik nok frisk luft og motion? De samme bekymringer som i dag får forældre til at begrænse børns TV kiggeri og computerforbrug.

Som voksen synes jeg faktisk, jeg mistede glæden ved at læse fornøjelseslæsning. Ofte fik/får jeg dårlig samvittighed over at læse fornøjelseslæsning, når der er masser af studierelateret læsning, der venter. Når studierne er overstået, håber jeg glæden ved at læse vil blomstre igen, der er nemlig masser af bøger, der venter – jeg har nemlig det samme forhold til køb af bøger som andre kvinder har til køb af sko og tasker…..

Dette indlæg blev udgivet i Bøger. Bogmærk permalinket.

3 svar til Læsehesten

  1. Lene siger:

    Jeg slæbte hjem, og heldigvis rationerede mine forældre ikke bøgerne, men de var bestemte med at jeg skulle ud og få frisk luft 🙂
    Håber du snart får lov til at læse for fornøjelsens skyld.

  2. Fru Green siger:

    Din beskrivelse af ikke at få læst fornøjelseslæsning ved siden af studierne kender jeg godt.
    Der går længe imellem og det skal virkelig virkelig være noget jeg ikke kan lægge fra mig, hvis jeg skal få det læst.
    Og ligesom dig har jeg håbet om at det bliver anderledes efter studiet.

  3. tpoulsen siger:

    Hahaha det var ligesom mig da jeg var barn. Jeg græd over at jeg VILLE i skole, fordi jeg selv ville kunne læse. Så jeg kom i skole et år før tiden!

    Jeg læser stadig meget. Min dag slutter altid med en del af en god bog 🙂

Skriv et svar

