Det sørme, det sandt december

den dejligste måned i nissernes land…..

Jeg elsker jul og december og har altid forsvoret, jeg skulle ønske mig andet end at holde jul i Danmark i familiens skød. Én gang har jeg holdt jul i udlandet. Julen 1983 blev holdt i USA, men heligvis sammen med danskere, så det foregik den 24. om aftenen og ikke den 25. som jo ellers er sædvanen i USA.

Når andre mennesker møder deres livs udkårne, kan det være problematisk at få sammenflettet to forskellige familiers juletraditioner: Spiser man and eller steg til middagen, er der levende eller elektriske lys på juletræet, pakker man alle gaver op på én gang eller venter man på hinanden? Der er masser af ting at blive uenige om, når alle synes deres juletraditioner er de eneste rigtige.

Men alle de spørgsmål har jeg været forskånet for. Min bedre halvdel var moderløs(og stor set også faderløs), da vi mødte hinanden, så derfor var jul i mange år lig med jul i Jylland hos mine forældre. Da min mor på grund af sygdom, da pigerne var 6 og 2 år ikke kunne stå for julen mere og vi selv skulle tage over, var jeg meget bevidst om at tage de traditioner med hjemmefra, jeg godt kunne lide, men også skabe vore egne traditioner. Min mand er ret ligeglad med julen(faktisk tror jeg han synes det er hyggeligt nok, men det skal jo helst ikke hedde sig…), derfor er det mor her, der køber gaver(også fra familiens ældre medlemmer), pynter op, laver mad, pynter træ osv osv selvfølgelig efterhånden assisteret af pigerne. Faktisk har jeg præsteret at sidde juleaften og vide, hvad alle gaverne under træet var(undtagen de hjemmegjorte fra pigerne), fordi jeg selv havde udtænkt, købt og indpakket dem!

Måske er det altsammen grunden til at jeg i stille øjeblikke er begyndt at drømme om hvide sandstrande, palmer, varme, masser af tid og overskud til samvær med dem jeg holder af? Måske er det bare fordi jeg skal være færdig med min opgave inden mandag?
thailand.gif

Under alle omstændigheder – glædelig december!

Dette indlæg blev udgivet i December, Jul. Bogmærk permalinket.

3 svar til Det sørme, det sandt december

  1. Fru Green siger:

    Klø på med opgaven og håber det går godt med den.

  2. Pollyanna siger:

    Jo tak- lige over. Det er jo et noget større projekt du har gang i.

  3. Fru Green siger:

    Jo, da, men jeg har jo skrevet mindre opgaver også og kender splittelsen mellem at sidde og arbejde med opgaven, men gerne ville være sammen med familien.

Skriv et svar

