Juleminder # 4 eller det var kattens

Ris a la mande har altid været en rigtig favorit dessert i min familie og selvfølgelig er min mors opskrift den bedste i hele verden. Min mor lavede ris a la mande med husblas, dvs vores udgave bliver noget mere fast i det end de fleste andres. Min mor lavede altid ris a la mande lillejuleaften, så desserten kunne nå at “stivne” inden juleaften. En lillejuleaften, da jeg var næsten voksen, ville min mor og jeg besøge min mormor. Ris a la manden var blevet placeret i den kølige forstue og min far var nøje blevet instrueret i at holde døren hermetisk lukket, så hunde og katte ikke havde adgang til godterne.

Da vi kommer hjem, skal jeg igennem forstuen for at komme til mit værelse og ser straks, der har været nogen i ris a la manden! Jeg viser min mor det, og hun griber de første katte, hun kommer i nærheden af og smider dem udenfor med fynd og klem. Vi besigtiger dessertskaderne og undrer os efter lidt tid over måden, der er spist af desserten på. Det ser nærmest ud som om, nogen har taget af desserten for efterfølgende at have prøvet på at skjule det ved at glatte overfladen ud….. Fordi der var husblas i ris a la manden, var den jo ikke sådan at glatte ud.

Det viste sig også, at min far ikke havde helt rent mel i posen…. Jeg tror aldrig helt min mor tilgav ham, at han lod kattene tage skideballen.

Dette indlæg blev udgivet i Jul. Bogmærk permalinket.

3 svar til Juleminder # 4 eller det var kattens

  1. Fru Green siger:

    Det er da heller ikke fair … eller også skal man have lidt længere lunte … og fyre den af når man er sikker i sin sag …

  2. Lene siger:

    Ja jeg tror såmænd også min mand kunne finde på at trække på indrømmelsen 😉

  3. Pingback: Rør blot ikke ved min gamle jul? | The Pollyanna Principle

Skriv et svar

