jag är med barn ijen

Til almindelig beroligelse(ikke mindst min mands…)kan jeg slå fast at det ikke er mig men Kristina, der var med barn igen. Den bedste måde at se serier på er efter min mening at købe boksen og så se løs. Denne jul blev min fader begavet med Udvandrerne/Nybyggerne – filmatiseringen af Mobergs romaner om svenske bønder, der drømmer om bedre jord og forhold for sig selv og deres børn. En af fordelene ved den gave var jo, at jeg så kunne låne filmen, når han var færdig. Jeg husker historien ret godt, selvom jeg ikke har set den siden den blev vist på TV i 1970erne(jeg opgav som teenager at læse romanerne, selvom nybyggeri var et tema, der optog mig meget dengang). Den var absolut et gensyn værd. Liv Ullman og Max von Sydow er gudsbenådede skuespillere og jeg følte mig fuldstændig hensat til søgangen på skibet Charlotte og søbredden ved Lake Ki-Chi-Saga.
udvandrerne.jpg
Billedet er fundet her.

Mærkeligt nok er jeg endnu ikke stødt på udvandrede slægtninge i mit forsøg på at kortlægge mine aner. Og dog jeg tror måske ham her er en onkel til min oldefar:
Navn: Lauritsen, Jakob
Stilling: Arbejdskarl
Alder: 24
Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 166500
Forevisningsdato: 5/25/1882
Sidste oph.sogn: Guldager
Sidste oph. amt: Ribe
Sidste oph.sted: Guldager, Ribe A.
Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City
Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Hekla
Bemærkninger: ANM: Hekla.
IDkode: D8182L1516

Jeg har fundet ham her. Måske har jeg en slags rig onkel i Amerika?

Dette indlæg blev udgivet i Film, Slægtsforskning. Bogmærk permalinket.

3 svar til jag är med barn ijen

  1. Madame siger:

    Jeg tror, vi er rigtig mange, der har familie, som udvandrede til Amerika – tak for linket! Adskillige i min familie gjorde. Jeg husker også tv-serien, den var fantastisk historieundervisning med nogle af de bedste skuespillere.

  2. Lone siger:

    🙂 Den der med den rige onkel, var faktisk ikke så urealistik for mig………men så det viste sig at min emigrerede oldefar ikke giftede sig overthere. Men bare det at finde frem til hvor han faktisk blev af, da han stak af – var lidt af en gave. Held og lykke med at finde “Den rige onkel”

  3. Pollyanna siger:

    Hvis jeg kan være så heldig at få at vide, hvordan det gik Jakob og hans eventuelle efterkommere er jeg mere end tilfreds. 🙂

Skriv et svar

