King

I USA var det i går Martin Luther King dag. I år den 4. april er det 50 år siden Martin Luther King døde. Jeg blev mindet om ham på min ugentlige tur på Times hjemmeside, hvor der er offentliggjort en række sjældne fotografier af King.
 mlk.jpg
King er for rigtig mange blevet indbegrebet af og symbolet på sorte amerikaneres kamp for borgerrettigheder, men der var faktisk mange organisationer udover SCLC, som King repræsenterede, som kæmpede ligeså indædt mod Jim Crow lovene i syden. NACCP kæmpede hovedsageligt gennem retssystemet, SNCC, de studerendes organisation, organiserede blandt andet ‘freedom rides’ og vælger registrering sammen med CORE

Selvom jeg har hørt Kings tale fra Washington i 1963 rigtig mange gange, får jeg stadig kuldegysninger, hver gang jeg hører ham.

Dette indlæg blev udgivet i Udland. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

