Genbrugsguld

Det bliver ikke til meget bloggeri og af og til overvejer jeg at lade det ligge. Mange emner kunne tages op, men jeg har erfaret, at det slet ikke ligger til mit temperament at lufte alt for meget så offentligt et sted som Internettet er. Dermed går fidusen jo lidt af at have en weblog! Samtidig er der rigtig mange ting at tage sig af i det virkelige liv, så derfor sker der ikke ret meget her.

En af de ting der trænger sig på i den virkelige verden, er at mit barndomshjem er blevet solgt og min far flyttet. Stedet er ikke kun mit barndomshjem, det er også min fars, min farfars, min oldemors osv. Faktisk er det i år 175 år siden min tiptipoldefar købte gården på auktion. Selvfølgelig er det underligt at stedet skal sælges, men min far kan ikke overkomme at passe det mere og hverken min søster eller jeg har lyst til at overtage det- så det må videre til nye mennesker, der har mod på at give det den kærlige hånd det trænger til.

I forbindelse med min fars flytning har vi skullet tage stilling til om en del ting skulle gemmes eller arkiveres(lodret) – og hvor har jeg det svært ved at smide ud. Det har min søster ikke, så selvom hun har meget mere plads end jeg har, står jeg nu med min mormors gamle Singer symaskine(med håndsving), rigtig gamle henkogningsglas, 2 kniplebræt(aner ikke hvad de hedder i flertal – brædder?), retro lamper,  en madam blå kødrand og en ditto sodabeholder, guldrammer med opbyggelige ord osv osv. Nu bugner mine skuffer med duge og mundservietter i damask og utallige flakoner – kniplede eller hæklet med de tyndeste hæklepinde osv osv. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op med alt det, men kan ikke nænne at smide det ud, når jeg tænker på, hvad der ikke har været brugt af tid på at fremstille det alt sammen. Men måske bliver det noget værd en dag – f.eks. så jeg på et julemarked i Nikolaj kirke i København, at de havde et kniplebræt til salg til 900 kr……

Indtil videre bliver de begge her hos mig og jeg overvejer endda at melde mig til et kniple kursus for at lære at kniple – man kan vel altid bruge et par flakoner ekstra…..(Og nej, jeg bruger ikke flakoner, men øver mig i at stive nogen til min far 🙂 )

 genbrugsguld

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

4 svar til Genbrugsguld

  1. Lene siger:

    Den dag mit barndomshjem skal tømmes, kommer jeg vist i samme situation, Pollyanna.

  2. Fru Green siger:

    Det må være en mærkelig følelse. Har endnu ikke prøvet det med mit barndomshjem, men dog med bedsteforældrenes – men da levede mine forældre og tog det tungeste slæb (mentalt og fysisk).

    Det er da en masse herlige ting du har fået dig og så er det endda nogen med en personlig historie for dig.

    Rammen med de opbyggelige er noget af det jeg bliver helt blød i knæene af se … det er på den ene side for meget og så kan jeg ikke lade være med at tænke på dem der har siddet og lavet det. Og så er det en af de få ting vi ikke har arvet … så meget andet har vi. Kæmpe møbler og duge osv. og lige som dig nænner jeg ikke at smide det ud.
    Jeg bruger det så. Har sat mig for at det ikke bare skal ligge i skuffer og skabe og fylde men skal i brug.

  3. Pollyanna siger:

    Faktisk har det ikke været så slemt at tømme det hele, som man måske skulle tro – eller også er jeg bare alt for kynisk…. Egentlig synes jeg, det er værre at se det hele forfalde, også med bevidstheden om at jeg altså ikke har energi, tid eller overskud til at holde to hjem.

    Mht. de opbyggelige ord ved jeg faktisk ikke hvem der har lavet den, det må jeg have spurgt min far om. Synes selv det er et meget positivt budskab som jeg helt kan tilslutte mig. Ved ikke om jeg havde turdet tage ‘billedet’, hvis der for eksemple havde stået ‘Herren ser alt’….. 😉

  4. Pingback: Noget om boligindretning | The Pollyanna Principle

Skriv et svar

