1. december 2008 – øjebliksbillede 1.2.1860

Så er det blevet tid til det første indlæg i slægtsforskerens julekalender og det skal selvfølgelig handle om mit første rigtige fund som slægtsforsker og det der skulle give mig blod på tanden til at grave videre efter mine aner og det liv de levede.

Jeg kan ikke helt huske, hvornår det var, men Statens Arkiver var begyndt at scanne folketællinger og lægge dem på nettet. En af de første var folketællingen fra 1860. Det var jo længe siden og rigtig mange mennesker kender nok ikke navnene på de aner der levede dengang, da vi jo er ude i noget tiptip eller mere. Jeg mente dog at vide, hvad en af mine tipoldemødre hed og hvor hun boede og også ca hvor gammel hun måtte være i 1860. Med lidt hjælp fra de altid hjælpsomme slægtsforskere fra Dis Danmark lykkedes det også at finde hende sammen med hele hendes familie.

familien-ladefoged-bryndum-1860

En sådant simpelt øjebliksbillede af min tiptipoldemor fra 1860 gav en guldgrube af oplysninger, som jeg kunne bruge i min videre jagt på hende og hendes familie.

Hans Nielsen, 56, gift, Bryndum, sogn, Ribe Amt, gårdmand og husfader
Margrethe Thomasdatter,58, Guldager sogn, Ribe Amt, 58, hans kone
Niels Hansen, 23, ugift, Bryndum sogn, Ribe Amt, deres børn
Johanne Maria Hansen, 16, ugift, Bryndum sogn, Ribe Amt deres børn
Dorthea Hansen, 14, ugift, Bryndum sogn, Ribe Amt, deres børn
Thomas Hansen, 20, ugift, Bryndum sogn, 
fare i Coffardifart med Skonnerten Odin p.t. i Frederikshavn
Laurits Hansen, 28, ugift, Bryndum sogn, Ribe Amt, deres børn
ligeledes ?? med Skibet Hocas?? Romas?? til Valparaiso: S. America
Maren Jensdatter 47, Vester Nebel sogn, Ribe Amt, Almisselem, blind
Anna Rasmusdatter, 79 år, enke, Nykirke, Aftægtskone

Det er aldrig lykkedes mig at finde ud af, hvad der blev af min tipoldemors brødre. Måske har jeg slægtninge i Valpariso, hvem ved. Ihverfald gav denne opdagelse mig blod på tanden.

 

Dette indlæg blev udgivet i Slægtens julekalender 2008 og tagget . Bogmærk permalinket.

5 svar til 1. december 2008 – øjebliksbillede 1.2.1860

  1. Marianne siger:

    Det er altid spændende at dykke ned i arkiverne – jeg går udfra at du har været i kirkebøgerne – for her kan (alt efter præstens lyster) også stå meget…

  2. Stegemüller siger:

    @Polyanna

    Tak for din kommentar hos mig! Jeg når ikke selv at lave en julekalender i år (jeg har gang i et andet stort og interessant projekt for slægtsforskere) – men jeg vil meget glad og gerne følge med hos dig.

    Tak fordi du “tager kampen op”.

    ../Hanne

  3. Pollyanna siger:

    Marianne: Jo jeg har snust i mange kirkebøger og der kan stå nogle drabelige historier…

    Hanne: Indtil nu har det været rigtig sjovt, jeg håber andre vil synes det er sjovt at læse. Jeg glæder mig til at høre om dit nye projekt.

  4. Fru Green siger:

    Spændende og anderledes julekalender. Ser frem til at følge den.

  5. Pollyanna siger:

    Du skal være velkommen – Fru Green.

Skriv et svar

