2. december 2008 – familiebiblen

familiebibel

Egentlig synes jeg ikke jeg har mange familieklenodier, men når man regner dem alle sammen, bliver der selvfølgelig nogen. Et af de kæreste jeg har, er nok familiebiblen. Den er skrevet med gotisk skrift og er udgivet i 1896. På omslaget et der trykt N.J. Hansen og Hustru med guldbogstaver. N.J. Hansen og Hustru er min tipoldefar, Niels Jensen Hansen og tipoldemor, Dorthea Hansen. I 1898 har de været gift i 25 år og det er nærliggende at tænke, de har fået biblen i sølvbryllupsgave(hvis man ellers fejrede den slags før århundredskiftet).

Inden de Niels Jensen Hansen og Dorthea blev gift var Niels Jensen gift med Dortheas storesøster, Cathrine Magrethe. Hun dør imidlertid som 38 årig den 7. december 1871 kun fire år efter de har overtaget hendes fars gård. Hun efterlader sig mand og 3 små piger og det har nok været mere af praktiske årsager end romantiske, at lillesøster overtog storesøsters plads. Det er i øvrigt kun Cathrine Magrethes ældste datter, der bliver voksen, de to yngste dør 5 år efter deres mor. Endda i 1870erne havde livet barske vilkår.

Dette indlæg blev udgivet i Slægtens julekalender 2008. Bogmærk permalinket.

2 svar til 2. december 2008 – familiebiblen

  1. Madame siger:

    Jeg er også fascineret af livsvilkårene i gamle dage. Tænk at man overtog storesøsters mand, når hun døde. En præst kunne også overtage præsteenken, når han skulle ind i et sogn. Ak ja, godt det ikke er sådan længere 🙂

  2. Pollyanna siger:

    Selvom jeg har en sød svoger, er jeg nu også glad for, at man selv bestemmer på det område Madame. 😉

Skriv et svar

