4. december 2008 – Laurids Post

laurids-post-og-mig
Da jeg blev født havde jeg 5 oldeforældre. Den ene oldemor var dog ‘kun’ en stedoldemor, men hun havde været mor for min mormor siden hun var en lille pige. Den af mine oldeforældre jeg har kendt bedst er nok Laurids Post. Dels var han den, der levede længst af mine oldeforældre og dels kom han meget i mit barndomshjem for at hjælpe sit barnebarn(min far) på gården. Han var en frisk herre og holdt sig strålende og cyklede hver dag til han var langt op i 80erne. Den lange karriere – 42 år som landpost, har nok været godt for helbredet. Laurids Post var født i 1883 og dermed var der præcist 80 år mellem ham og mig. Derfor blev jeg fotograferet sammen med ham til avisen som 3 årig, da der blev lavet en artikel om den friske 83 årige.

Jeg holder rigtig meget af billedet, som jeg desværre kun har som avisudklip. Der var ingen der kom i tanke om at få en rigtig kopi af billedet før det var for sent. Jeg har forsøgt at lede efter fotografens arkiv, men indtil videre uden held, så det er trods alt godt jeg har det som avisudklip.

Dette indlæg blev udgivet i Slægtens julekalender 2008. Bogmærk permalinket.

4 svar til 4. december 2008 – Laurids Post

  1. Lene siger:

    Dejligt billede, du ser lidt betuttet ud. Og ret fantastisk, at du havde fem levende oldeforældre.

  2. Kirsten Rasmussen siger:

    Jeg synes, det er flot, at du har ladet dig inspirere af Hanne Stegemüllers julekalender sidste år i en grad, så vi i år kan følge med i din julekalender. Tak skal du have. 🙂 Det, at du har denne helt personlige historie til avisudklippet, gør jo billedet meget interessant.

    Venlig hilsen
    Kirsten

  3. Pollyanna siger:

    Det har jeg nok også været, Lene, men jeg kan slet ikke huske billedet er blevet taget.
    Tak for roserne, Kirsten – jeg kan kun sige som Hanne, at det er rigtig sjovt at lave. Jeg er dog vist ikke så struktureret som Hanne, da jeg faktisk ikke er færdig med at skrive de planlagte indlæg endnu.

  4. Pingback: 13. december 2008 - Olderne « The Pollyanna Principle

Skriv et svar

