18. december 2008 – i døden er alle lige

Mine forældre har altid sagt, at der ikke er meget ved at ligge som den rigeste mand på kirkegården. Jeg har altid gået ud fra at det betød, man skulle bruge sine penge, mens man levede. En af mine aner hed Jens Nielsen Hollænder. Ifølge en artikel i  ”Afsides kroge midt i verden” var han først frivillig soldat i Napoleons hær, men vendte hjem og købte i starten af 1820erne en gård i et lille vestjysk sogn. Han giftede sig, fik 7 børn, hvoraf de 6 blev voksne, men blev tidligt enkemand. Han bliver skildret som en meget driftig mand, der blandt andet startede kartoffelmelsproduktion og på mange måder var en foregangsmand. Den ældste søn skulle naturligvis arve gården, da Jens Hollænder skal på aftægt og det beskrives således:

“Da han på Ribe Herredskontor tilskødede Sønnen Gaarden, sagde Herredsfogeden til ham: “Det er en ordentlig Foræring at faa. Man skulde tro, De var Herredets rigeste Mand”. “Kan Herredsfogeden sige mig en i Herredet, der kan give sine Børn 12.000 Rigsdaler, naar de rejser hjemmefra. De ved nok hvor stor en Flok jeg har”, svarede Niels Hollænder. Herredsfogeden blev Svar skyldig; han stod overfor Herredets rigeste Mand.
Afsides kroge midt i verden. Salomon, J. Frifelt, Tobiassen Kragelund, T, Nordisk Forlag, 1953.

Jens Hollænder var min tiptipoldefar på min farfars side. Det sjove for mig er at en af mine tiptiptipoldefædre på min farmors side var flyttet til samme sogn som Jens Hollænder, faktisk har jeg en formodning om, at han nok arbejdede for Jens Hollænder. Han var, så vidt jeg har kunnet finde ud af, ikke nogen velhavende mand og er som regel omtalt som daglejer og enkelte gange som husmand. Skæbnen vil, at de to mænd, hvis slægt bliver flettet sammen adskillige generationer senere, dør samme år og faktisk står indført på samme side i kirkebogen.
hunderup-1860

Dette indlæg blev udgivet i Slægtens julekalender 2008. Bogmærk permalinket.

Et svar til 18. december 2008 – i døden er alle lige

  1. Lene siger:

    Nu fik jeg tid til at læse din julekalender 🙂 hvor er det spændende at du har billeder til at dokumentere din slægtsforskning.

Skriv et svar

