Rør blot ikke ved min gamle jul

Herhjemme snakker vi nogle gange om, at vi godt kunne tænke os at holde jul et eksotisk sted. Nu er børnene ved at være så store, de vil synes, det ville være ok at prøve og vores familie er lille, så det er som regel kun hvert andet år, vi holder jul sammen med morfar ellers er vi kun far, mor og to børn.

Når vi holder jul herhjemme er der dog helt faste traditioner, som vi nok alle er med til at holde fast i – for eksempel:

  • Der er amerikanske pandekager til morgenmad juleaftensdag.
  • Der er bliver IKKE snydt med mandlen – heller ikke da børnene var små.
  • Juletræet bliver først pyntet lillejuleaften eller juleaftensdag. Til gengæld står juletræet pyntet nytåret over – det er så hyggeligt at trække julen, synes jeg.
  • Ris a la mande er mormors opskrift og det er ikke den sjaskede slags, men en stiv version(med lidt husblas).
  • Sidste år var jeg i kirke og det vil jeg faktisk til at gøre hvert år, men syntes det var svært at presse ind, da børnene var små.
  • 1. juledag er helliget nattøj og hjemlig hygge og måske en tur i skoven med hunden.
  • Vi ser alle på at alle gaver pakkes ud, det gjorde vi faktisk også, da børnene var små – vi er jo så heller ikke så mange, så det er til at holde ud.
  • Vi får både and og flæskesteg – alle skal have det de gerne vil have.
  • Min mand er lidt af en nåsåer – men jeg insisterer på, vi danser om juletræ og synger.
  • Jeg elsker at lave juledekorationer og laver som regel mange, dog først når jeg er gået på juleferie.

Er du traditionsbunden til jul?

Dette indlæg blev udgivet i Jul. Bogmærk permalinket.

5 svar til Rør blot ikke ved min gamle jul

  1. Madame siger:

    Jeg synes, det lyder varmt og godt med jeres juletraditioner! Men efter at min søn flyttede hjemmefra, er vores traditioner nærmest væk. For mig har julens traditioner noget med børn at gøre – jeg elsker dog at skrive og sende julekort 🙂

  2. Pollyanna siger:

    Jeg er også ret sikker på, at mit ambitionsniveau ville dale, hvis ikke vi holdt jul med vores børn…. og så måske alligevel ikke, da jeg også selv forbinder jul og juleforberedelser med noget trygt og godt.

  3. Marianne siger:

    Jeg tror det ville være mærkeligt om vi ikke holdt jul som vi pleje. Vi har da talt om det, men det bliver kun ved tanken

  4. Lene siger:

    Jeg glæder mig til i år at kunne sove længe 1. juledag, har arbejdet de sidste mange år, men tager så 2. juledag og dagene derefter.

    Vi har faktisk altid været i kirke, ind i mellem med små sovende børn på armen, men så var de jo klar til juleaften 🙂

  5. Pollyanna siger:

    Åh ja – sove længe. Jeg synes dog min sove-længe-evne er blevet lidt ødelagt af de senere års regelmæssige morgener… men måske kan evnen opelskes igen – jeg tror det næsten.

Skriv et svar

