24. december 2008 – Annas jul

Dagens tekst er en reprise og har tidligere været offentliggjort på bloggen. For mig er det dog enestående at have en så detaljeret beskrivelse af min mormors barndoms jul, så jeg giver ordet til Anna og ønsker dem der har læst med her en glædelig jul og et godt nytår.

Når jeg nu skal fortælle om min barndoms jul, husker jeg først de mange forberedelser. Det første, der skete, var eftersyn af garderoben. Jeg fik altid en ny kjole til jul, men skulle man have ny frakke eller nyt fodtøj, så skulle vi til Varde for at købe ind. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg tror, det var fordi Varde havde de fleste kunder fra landet og da mine forældre begge havde tjent på landet fra de var 7 år, har de nok følt det var tegn på fremgang, at de nu også kunne tage til Varde for at købe ind. Turen blev altid sluttet af med kaffe i Kræmmerhuset og jeg fik en rød sodavand, hvilket var højdepunktet for mig. Nu var jeg så ekviperet med musegrå frakke med lommer, strikket hue og halstørklæde, sorte strømper strikket med mønster med huller i og sorte knapstøvler. Så kom der et nyt højdepunkt –  jeg skulle også have et hårbånd og det måtte jeg selv gå ned i Flensborglageret for at købe. Det blev et hvidt, bredt bånd. Min mor sagde, det var mest praktisk, det kunne passe til alt.

Efter ekviperingen kom så bagningen af småkager og pebernødder. Opskrifterne blev sendt hen til købmanden, som så vejede det hele nøjagtigt af. Derefter kom slagtningen af vores gris, som vi havde gående i baghuset. Efter slagtningen blev grisens blære renset og tørret og så blev den pustet op som en ballon, så den kunne bruges nytårsaften til at gnide på andre folks vinduer med. Bagefter blev man så inviteret ind for at få lidt godt. Min mor fik så travlt med at lave blodpølse, hvide pølser og leverpostej og smelte fedt fra grisen.

Så kom turen til julegåsen som blev slagtet 2 – 3 dage før juleaften. Min mor, far og jeg hjalp hinanden med at plukke den. Selv vingefjerene blev gemt, der måtte ikke gå noget til spilde.

Hos vores købmand fik alle en pose med julegodter: et æble, en appelsin, nogle figner og dadler, konfekt og nogle figurer af sukker, man kunne hænge på træet. Der var også forskellige nødder i posen. Vi fik en pose til hvert barn, lige meget hvor mange børn der var, der var mange steder mange.

Aftenen før juleaften pyntede vi juletræet. Vi lavede selv det meste af pynten: engle, stjerner, og snebolde, jakobsstige, hvide lys og til sidst fehår og en stjerne i toppen. Der var også hængt stjernekastere på træet. Vi lavede også små kurve og muffer af tændstikæsker omsvøbt med vat.

Juleaften var vi i kirke.Vi fik ikke mange julegaver. Jeg fik et par sivsko, et forklæde, et spil ludo og et spil sorteper. Sivskoene kneb det med at have for sig selv, dem havde min bedstefar syet. Juledag var vi ude at spise suppe hos mine bedsteforældre, det var vi altid 1. juledag. Anden juledag begyndte juletræsfesterne, den første var søndagsskolens.

Dette indlæg blev udgivet i Slægtens julekalender 2008. Bogmærk permalinket.

5 svar til 24. december 2008 – Annas jul

  1. Lene siger:

    Jeg sidder her og får minder om det lille hus på prærien 🙂 dejlig fortælling.
    Du og din familie ønskes en glædelig jul 🙂

  2. Madame siger:

    Det var virkelig dejligt læsning! Jeg er meget optaget af livet, som man levede det før vores tid.
    Rigtig god jul til dig 🙂

  3. Fru Green siger:

    Glædelig jul, Pollyanne. Og tak for en hyggelig julekalender på bloggen i år.

  4. Pingback: Med hund bag rettet | The Pollyanna Principle

  5. Pingback: 12. decembers kalendelåge | The Pollyanna Principle

Skriv et svar

