Den ideelle amerikaner

“Den ideelle amerikaner” af Tom Buk-Swienty handler om journalisten, fotografen og reformisten Jacob A. Riis, der som ung tømrersvend udvandrede fra Danmark til USA, hvor han efter at have gået så gruligt meget ondt igennem alligevel vinder prinsessen og det halve kongerige. “Prinsessen” var Elisabeth Giørtz, den pige han havde forelsket sig i som dreng hjemme i Ribe, men som i mange år syntes opnåelig for ham.

riisDe første år som ung immigrant i USA må Jacob hutle sig igennem, men efterhånden vinder han anerkendelse som dybdeborende journalist i New York og han dokumenterer de kummerlige forhold mange immigranter er tvunget til at leve under i både i skrift og billeder og skriver bestselleren “How the Other Half Lives“, som giver den bedrestillede halvdel af befolkningen et indblik i leveforholdene i slumkvartererne. Udover at dokumentere udøver han også et stort reformarbejde for at forbedre forholdene i New Yorks slumkvarterer og får i dette arbejde en forbundsfælle i Theodore Roosevelt, som senere bliver USAs 26. præsident. Det er Roosevelts beskrivelse af Riis, der har forsynet bogen med title “Den ideelle amerikaner”. Riis billeder fra New Yorks slum er stærk dokumentation fra livet på New Yorks skyggeside i 1880erne.

riis-2Et aspekt som yderligere har været med til at gøre bogen interessant for mig er at Jacob A. Riis jo er født i Ribe og faktisk er vokset op i byen samtidigt med at min tip-tip oldemors søskende voksede op i Ribe. For mig er det også sjovt at tænke på, at en anden ung Jacob fra Ribes omegn drog til USA med et kamera og dokumenterede livet i USA fra en anden vinkel end den man plejede at se ca. 100 år efter Jacob A. Riis satte foden på amerikansk jord første gang.

Jeg synes, denne biografi er yderst velskrevet og jeg har været godt underholdt på vej til og fra arbejde(jeg har nemlig lånt bogen som lydbog på biblioteket). Så hvis man som jeg er interesseret i USA , Ribe og historie er “Den ideelle amerikaner” et godt bud på den næste læseoplevelse.

Dette indlæg blev udgivet i Bøger. Bogmærk permalinket.

2 svar til Den ideelle amerikaner

  1. Marianne siger:

    Tak fordi du gjorde mig opmærksom på en bog og en stor mand jeg ikke kendte til. Jeg vil straks søge efter bogen 🙂

  2. Pollyanna siger:

    Selv tak da og god fornøjelse 🙂

Skriv et svar

