Havevandring

Gråt og overskyet vejr kan alligevel godt give anledning til en havevandring. Min have er ikke specielt stor – nærmest sådan parcelhushavestørrelse. Den er ca en 25 – 30 år gammel og faktisk med nogle ret store træer, som faktisk er for store til en parcelhushave. Vi diskuterer lidt om, hvorvidt nogle af dem skal fældes og jeg må jo nok desværre give mig et stykke af vejen, hvis ikke haven skal henligge i skygge hele dagen – og det er jo ikke derfor man har en have.

hortensia

Da børnene var vokset fra sandkassen på terrassen(en fordybning i terassen), fyldte jeg den med spagnum og plantede to hortensia. I år er der et væld af blomster, som jeg glæder mig til at se i fuldt flor. Jeg håber de bliver blå, men tidligere år har de haft tendens til at blive mere rødlige.

paeonia

Jeg elsker pæoner og fik for et par år siden taget mig sammen til at få købt og plantet(faktisk har jeg to planter, fordi jeg opgav den ene – men måske ender de begge med at blomstre til sidst). I år er vist det første år de blomstrer. Jeg håber, jeg er hjemme, når de springer ud.

rose

Bagved hortensiabuskene har jeg for nogle år siden plantet, hvad jeg mener er en Henri Martin mosrose. Dog synes jeg ikke helt min rose ligner de billeder, jeg får frem, når jeg googler (min er mere rosa/lyserød end dem jeg kan finde på nettet). Under alle omstændigheder elsker jeg denne rosenbusk. Blomsterne dufter vidunderligt og jeg synes blomsten ser så smuk og sart ud.

dahlia

I min have er der ikke ret mange stauder og derfor egentlig ikke ret mange blomster om sommeren. Det har altid irriteret mig, fordi jeg jo er vokset op med en stor have på landet, hvor der var masser af blomster sommeren igennem. Dette forår gav min far mig en stor flamingokasse med dahlia knolde. Det var lige da konfirmationsforberedelserne var på sit højeste, så jeg vendte resolut nogle kvadratmeter i det, der var køkkenhave, da vi overtog huset for 11 år siden, men som vi hurtigt lod vokse til med græs.

Nu har jeg et par rækker med dahlia og jeg venter med spænding på, hvilke blomster der dukker  frem. Det lille dahlia stykke er yderligere blevet udvidet med lidt plads til en vinrabarber og en lyserød kæmpevalmue. Vi vil på sigt gerne have gjort noget ved vores terasse og jeg håber, at der i den ombæring kan blive etableret et staudebed til mig, hvor der kan blive plads til blandt andet valmuerne.

lavendel

Til sidst lavendler. Jeg elsker lavendler, deres udseende og deres duft. Mit lavendelbed minder mig altid om sommer i Provence, hvor man jo kan opleve kæmpe lavendelmarker. Når duggen falder, er der en vidunderlig duft af Sydfrankrig ved gavlen af mit hus – så er man da heldig.

Dette indlæg blev udgivet i Blomster. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

