Gaven til dem der har alt

Hvert år i december lægger vi hovederne i blød for at finde den helt rigtige gave til min mands moster og onkel. De er ikke bare min mands moster og onkel, men faktisk det nærmeste mine børn er kommet på at have en farmor og farfar(min mands mor døde før vi mødtes og altså længe før vi fik børn og min mands far ønskede ingen kontakt og er efterfølgende død for adskillige år siden). Selvom de selv har reden fuld af børn og børnebørn, har de altid behandlet mig og mine som en del af familien – så meget at mine børn og deres børnebørn faktisk betragter hinanden som fætre og kusiner selvom de jo faktisk “kun” er det man kalder næstsøskendebørn.

Tit har julegaven været en oplevelse, men efterhånden er moster og onkel i 80erne og for mosters vedkommende begynder alderen at gøre visse ting lidt besværlige. Derfor har vi i år besluttet os for, at julegaven er en kurv med hjemmebag, hjemmelavet konfekt, juledekoration og lidt andet guf til julen. Vi ses om 14 dage, hvor vi selvfølgelig skal med til den traditionelle familiejulefrokost, så jeg er allerede gået i gang med bageriet. Foreløbigt er det blevet til adskelllige plader Chocolate Chip Cookies. Jeg har bagt dem siden jeg var au pair i USA, men jeg husker ikke helt, hvor jeg har opskriften fra. Tror jeg har den fra en amerikansk kogebog, jeg lånte på biblioteket engang.

Chocolate Chip Cookies(ca 50 stk):

120 g blødt smør/margarine
100 g mørk farin(puddersukker)
100 g sukker
1 æg
1 teskefuld vanilliesukker
150 g hvedemel
½ teskefuld salt
½ teskefuld bagepulver
1 dl hakkede valnødder(mas dem evt. i stykker med fingrene.)
150 g chokoladestumper

 I god tid inden du vil bage(et par timer) tager du margarine/smør ud af køleskabet så det kan blive lidt blødt.

Smør sukker, vanilliesukker og farin piskes godt sammen med en elpisker.

Æggene slås ud og piskes i et af gangen.

Mel, salt og bagepulver hældes i blandingen og det hele blandes godt. Tilsæt til sidst valnøddestumper og chokoladestumper.

Beklæd en bageplade med bagepapir.

Med en teske tager du en portion dej, som du placerer på bagepladen i små toppe med ca 3 cm mellemrum. De små dejtoppe skal ikke have nogen bestemt form, de bliver runde under bagningen.

Bages ved 190 grader i 8 – 10 minutter. Kagerne skal være let brune.

Mens kagerne er i ovnen, fyldes den næste bageplade med dejtoppe.
Lad de færdigbagte kager afkøle inden du tager dem af pladen med en paletkniv. Når kagerne er helt afkølede kommes de i en dåse med et tætsluttende låg.

Brunkagedejen ligger i fryseren, så det bliver ikke i dag, brunkagerne kommer i ovnen – der er lige en TV serie jeg skal se slutningen på.

Dette indlæg blev udgivet i I køkkenet. Bogmærk permalinket.

2 svar til Gaven til dem der har alt

  1. Lene siger:

    Uhm sikke en god ide til gave. De cookies skal da vist prøves, når huset er juleklar 🙂

  2. Pollyanna siger:

    De er bare gode og er næmest blevet mine trademark cookies ;-). De kunne måske lige trække en anelse mere mel end opskriften dikterer.

Skriv et svar

