The Help

For et stykke tid siden læste jeg en anbefaling af The Help af Kathryn Stockett og tænkte straks det var en roman jeg måtte have fingre i. Lad mig slå det fast fra en start jeg var godt underholdt, men…. for der er et men. Da jeg læste sidste side kom jeg til at tænke på at romanens beskrivelse af forholdet mellem  sorte og hvide på nogen måder minder om beskrivelserne i “Borte med blæsten”. Den beskrivelse som hvide gerne vil tro på: Ja segregation og diskrimination er skidt, men nogen af os(hvide) har et godt og værdigt forhold til den sorte befolkning. Selvom  romanen selvfølgelig er et opgør med Jim Crow og raceadskillelse i de amerikanske sydstater, synes jeg egentlig temaet er/burde være Skeeters ‘omvendelse’ fra accept af staus quo til en der rent faktisk gør noget for sagen og det synes jeg forsvinder lidt i romanens valg af fortællersynsvinkler.

 Jeg har læst en del afroamerikansk litteratur og jeg kan faktisk ikke mindes én hvor beskrivelsen af sort-hvid relationen minder om beskrivelsen i The Help. Jeg har det også lidt svært med de tre fortællere, jeg synes forfatteren skulle have holdt sig til Skeeter som fortæller, det ville for mig have virket mere troværdigt.

Vil du gerne læse en god bog om raceproblematikken i USA, vil jeg gerne anbefale Toni Morrisons roman The Bluest Eye. Den foregår omkring 1940 i Ohio(så det er ikke engang The Deep South) og giver et hjerteskærende indblik i diskriminationens grimme konsekvenser for små sjæle!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

