Om at fortjene

For mange år siden fik venners venner et handicappet barn, et mindre fysisk handicap, som man kan leve længe og lykkeligt og næsten ‘normalt’ med, men trods alt et handicap. Jeg kan huske, at vennerne dengang sagde til os, at det havde vennerne ikke fortjent! Igår udbrød en pårørende i min familie, at x ikke havde fortjent at dø i en forholdsvis ung alder.

Denne brug af ordet fortjene har altid undret mig. Der er vel ingen der fortjener at få alverdens ulykker – men de sker nu engang og rammer tilfældigt og hårdt der, hvor de rammer. Eller hvad? Er livet retfærdigt? Det er det måske ikke – nogen vil måske hævde, at andre lever på livets solside, mens andre altid får livets hårde slag. Eller handler det i virkeligheden om, hvordan den enkelte tackler livets slag? Er der nogle mennesker, der har en mere veludviklet evne til at ryste livets knubs af sig end andre?

Indenfor det udviklingspsykologiske felt taler man om begrebet resiliens, modstandsdygtighed. Omsorgssvigtede børn kan i højere eller mindre grad være resiliente og er altså ved hjælp af denne resiliens i stand til at kompensere for f.eks. omsorgssvigt. Måske er vi alle udstyret med et mere eller mindre udviklet beredskab til at komme igennem livets turbulens?

Det var nogle af mine tanker på en lørdag formiddag, som i de nærmeste timer skal stå i praktikkens tegn i det pulserende forretningsliv(læs: jeg skal handle og ordne ærinder) Resten af weekenden skal jeg rette opgaver – det synes jeg egentlig ikke jeg har fortjent, men jeg gør det alligevel 😉

God lørdag!

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

2 svar til Om at fortjene

  1. Lene siger:

    Rigtig gode tanker. Fortjener hører ikke sammen med livssvilkår efter min mening.
    Ha et par gode arbejdsdage 🙂

  2. Pollyanna siger:

    Det var en god formulering for det jeg brugte adskillige linier på 😉 Og jeg er enig med dig!

Skriv et svar

