Kvindeliv

Fredag eftermiddag kørte jeg til Sjælland. Fredag aften hyggede jeg med en af de veninder, der går langt tilbage. Vi gjorde København usikker sammen i midtfirserne. Vi er meget forskellige, men kender hinanden rigtig godt og deler rigtig mange minder. Samtidig er vi hinandens fortrolige – der er også andre – men vi ved med hinanden, at vi altid er der for hinanden.

I går var jeg til begravelse. Det var ikke sjovt. Det er det jo sjældent, men når det er venner, der er næsten jævnaldrende med en selv, føler jeg sorgen får en ekstra dimension. Dels sørger man over det menneske, der nu er fysisk væk for altid, man sørger med de efterladte, der nu skal navigere i et helt uvant tomrum, men situationen bringer også tankerne om “Hvis nu det var mig!” Da jeg sad der i et fyldt kirkerum på Østerbro, kom jeg til at tænke på, at der i det kirkerum sad et helt kvindeliv. Familie, far, mand, barn, veninder helt tilbage fra de tidlige ungdomsår, veninder fra studietiden, veninder fra forskellige arbejdspladser… så mange forskellige mennesker, hvor fællesnævneren var et kvindeliv, der nu er sluttet. Det var en barsk omgang. At se barnet som endnu ikke er konfirmeret trøstende klappe den gamle morfar på armen er et billede jeg altid vil huske, tror jeg.

Bagefter var det tid til det venindebesøg, jeg måtte aflyse på grund af den amerikanske snue. Det var godt, jeg kom forbi, kan jeg mærke på mig selv. Og jeg kan mærke vi snart skal gentage venindesammenkomsten, hvor vi forhåbentlig allesammen kan være med.

Til sidst satte jeg kursen mod Jylland, hvor jeg fik en ekstra stor krammer af min mand. Det trængte jeg til!

Dette indlæg blev udgivet i Moi. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

