Noget om bøger

Som barn og ung var jeg ubetinget det, man dengang kaldte en læsehest. Jeg kan huske, hvordan jeg ret hurtigt nåede igennem bogbussens hylder med børnebøger og at jeg så begyndte at finde bøger på voksenhylderne. Jeg havde tit emner ‘crazes’, så læste jeg alt jeg kunne finde om et specielt emne- jeg husker bedst min nybygger ‘craze’, som sikkert var affødt af Det lille hus serien, men hvor jeg også læste Nybyggerne i Canada og Robinson Crusoe og mange andre. Nå men så begyndte jeg at studere og for mig blev bøget dermed associeret med pligtlæsning og ikke lystlæsning (meget underligt for jeg elskede jo at læse og det var vel også blandt andet derfor, jeg begyndte at studere?). Så fik jeg børn, blev færdig med at læse og fik fast arbejde og tid blev en mangelvare! Jeg kan dog stadig huske, hvordan jeg kunne synke helt væk i et bogunivers, hvis jeg fandt noget der virkelig fængede. Jeg kan huske en efterårsferie, hvor jeg lå på børneværelset og åd en bog mens ungerne legede omkring mig, fordi jeg simpelthen ikke kunne slippe den.

Da glæden ved at læse bøger så småt var ved at vende tilbage, begyndte jeg et treårigt efteruddannelsesforløb. BANG så var jeg tilbage i det gamle tankesæt om, at hvis jeg skulle læse skulle det være studierelevant! Men nu er jeg ved at have genfundet glæden ved bøger rigtigt igen. Det sidste års tid har jeg fået læst en del, meget har været krimier, men der er også andre spændende ting indimellem.

Da jeg var i USA i efteråret købte jeg selvfølgelig også bøger med hjem. Weekenden inden Påske var jeg i København og i den anledning greb jeg en af USA bøgerne jeg ikke havde fået læst – ROOM af Emma Donoghue. Den var bare så god og jeg har virkelig haft svært ved at slippe den igen. Egentlig synes jeg ikke det er til at holde ud at høre om Frizl og lignende kidnapningssager, men ROOM er så anderledes med sin fortæller form, at det blev en meget livsbekræftende oplevelse at læse om et forfærdeligt emne. Igår blev jeg færdig med at læse en dansk krimi , Skrig under vand af Jeanette Øbro Gerlow og Ole Tornbjerg. Krimien har vundet Politikens Forlags krimikonkurrence i 2010 og det er velfortjent. Den var en rigtig pageturner og jeg kan ikke næsten ikke vente på at få fingre i Djævlens ansigt.

Dette indlæg blev udgivet i Bøger. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

