Sommerferie anno engang i 1960erne

Kjolerne vi har på var oprindeligt min mors sommerkjole, der var syet om. Jeg tror egentlig min mor syede en del til os, selvom hun altid sagde, hun hadede at sy.

Den anden dag ville jeg finde et billede af min mor og mine mostre og jeg kiggede derfor i mine gemmer, hvor jeg i en af mine skuffer har billeder fra min mormors fotoalbum. I den samling var der også dette billede af min søster og jeg. Jeg kan ikke huske billedet er blevet taget, men det er et ud af en serie af billeder af min mormors 4 børnebørn. Jeg kan se det er taget på min mormors terasse, hængesofaen var et kært minde fra min mormors have. Der lå hun og fik en lille middagslur, når vi var på sommerferie og vi gyngede (fy fy – ikke for voldsomt!) og læste og lavede huler i den. Faktisk er den hængesofa nok skyld i at jeg for et par år siden købte en hængesofa til min egen have 🙂

Vi var altid på sommerferie hos min mormor ofte sammen med min fætter og kusine som var 2 og 4 år ældre end jeg. Jeg husker vi legede rigtig godt sammen selvom der jo faktisk var 7 års aldersforskel mellem min kusine og min søster. En sommer og det har nok været omkring 1970 brugte vi meget af ferietiden hos min mormor med at lave avis. Min kusine var redaktør og min fætter og jeg var journalister(min søster var for lille til at kunne skrive – jeg kan huske, at jeg kun lige akkurat kunne skrive lidt). Et eller andet sted har jeg en kopi af vores avis og det er så sjovt at læse i den.

Min mormor var blevet tidligt enke, hun og min morfar nåede lige at sælge deres gård inden han døde, så hun boede i et lille hus for sig selv. Hun var en meget aktiv dame, hun var i sognerådet og med i alle mulige foreninger og havde altid gang i megen selskabelighed og rejste en del. Hun havde ikke kørekort, men når vi var på ferie, tog vi ofte rutebilen(for det hed det jo, det var ikke bussen) til den nærmeste købstad, hvor vi havde madkurv med i anlægget og var på anlæggets legeplads.

Desværre har mine børn ikke haft bedsteforældre, der har kunnet give dem den slags minder. Deres farmor har endog jeg aldrig kendt, deres farfar var aldrig en del af deres liv og mormor var syg og døde, da mine børn var ret små. Men hvis jeg kan og bliver mormor, så vil jeg gerne være sådan en mormor som min mormor var.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

