Holisten versus analytikeren

Jeg var engang på et fagligt kursus, hvor der blandt andet var et oplæg om læringsstile. Foredragsholderen fortalte om holistisk versus analytisk læringsstil og om hvordan mennesker var enten det ene eller det andet og at der som regel var en af hver i et parforhold. Imens sad jeg og tænkte at i mit parforhold var jeg da helt klart analytikeren, det er jo mig der har den årelange teoretiske uddannelse og jobbet hvor man skal analysere osv…. Pludselig hører jeg dog foredragsholderen sige at der er en forholdsvis enkel ‘test’, der kan afdække om man er det ene eller det andet: Hvordan vil du samle et IKEA skab?

Analytikeren vil pakke alle dele ud omhyggeligt ud, gruppere dem i forhold til størrelse, farve osv, tælle om alle dele er der og læse brugsanvisningen grundigt inden han/hun går i gang.
Holisten vil flå pakken op i det ene hjørne og forsøge at sætte de to første genstande sammen…

Så kunne jeg pludselig se at rollefordelingen var fuldstændig omvendt herhjemme. Det er mig der er holisten og mit livs lys der er analytikeren. Når vi maler kommer det også til udtryk, jeg undgår ikke at sjaske mig selv og alt andet til….

20120729-120830.jpg

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

