Definitionen på en veninde

Lenes kommentar til det sidste indlæg fik mig til at filosofere over, hvordan jeg definerer en veninde. Faktisk vil jeg sige jeg i mit voksenliv har haft et ret stort netværk af veninder, men det blev jeg pludselig lidt beklemt ved at skrive, fordi jeg pludselig tænkte, at det vil nogen nok betragte som overfladisk og en rigtig veninde har man kun én af.

Hvad er en veninde så for mig? En veninde er for mig, en jeg kan være fortrolig med, en jeg kan dele glæder, men så sandelig også sorger med og en som kan tåle at se mig som det uperfekte menneske jeg. Jeg bruger mine veninder rigtig meget i forsøget på at blive klogere på mig selv og den verden, jeg lever og er i. Enkelte deler jeg alt med, med andre er det kun dele af mit liv – ikke fordi vi ikke er fortrolige, men fordi der måske er nogle ting vi har mere til fælles end andre. Noget af det bedste ved veninder er nemlig, synes jeg, at de kender historikken, man behøver ikke komme med lange forklaringer, de kender den kontekst man er i.

Den allerbedste ven,jeg har, er dog ham jeg hver dag deler sorger og glæder med, hans med- og modspil er i høj grad også med til at gøre mig klogere på hvem jeg er. Sikke heldig jeg er 🙂

 

Dette indlæg blev udgivet i Moi, venner. Bogmærk permalinket.

4 svar til Definitionen på en veninde

  1. Ellen siger:

    Du er meget heldig, og jeg synes, at man snildt kan have flere veninder.
    Jeg har ikke flere tilbage af barndommens veninder … ikke fordi de er kasseret eller vraget som sådan, men venindeskabet er simpelthen lige så stille gledet ud, fordi vi er kommet for langt fra hinanden over årene og ikke længere har noget til fælles. Mine bedste veninder er derfor nogen, jeg først har mødt i mit voksenliv.
    Jeg kan godt lide din definition om, at de kender konteksten. Godt udtrykt!

  2. Pollyanna siger:

    Mine barndomsveninder har jeg også mistet kontakten med, dog har jeg lidt kontakt med min allerbedste barndomsven som faktisk var en dreng. Den veninde jeg har holdt kontakt med længst er en veninde fra gymnasiet og så min rejseveninde efter gymnasiet – men den sidste er også efterfølgende blevet min svigerinde, så vi har jo nærmest en dobbeltrelation nu 🙂

  3. Lene siger:

    Jeg bliver glad over at læse jeres kommentarer, for så er der da håb for mig endnu i forhold til at få veninder 🙂 Jeg er vokset fra de veninder jeg havde på gymnasiet og på sygeplejeskolen. Jeg har tit tænkt over om det er mig selv og min kontekst, der gør, at jeg måske ikke åbner op for at få veninder? Jeg har alle dage været vant til at bruge min søster, sådan som du beskriver du bruger dine veninder, og derudover er en af mine veninder fra sygeplejeskolen nu min svigerinde, men vi ses nu mest i familiesammenhæng, men kan også dele mange af disse tanker 🙂 Men jeg mener man sagtens kan have flere veninder, og for mig betyder det også det at de kender min kontekst.

  4. Pollyanna siger:

    Jeg tror mange tænker sådan lidt “økonomisk” mht nære relationer i vores alder. Har man tid til at lukke flere ind i sit liv, eller man synes måske, man har de nære relationer man har brug for. Min svigerinde som jeg også var veninde med inden vi kom i familie, sås også meget i familiesammenhæng, da børnene var små. Men nu er vi simpelthen begyndt at gå i biografen sammen via bioklub Danmark, så får vi set hinanden uden familien ca en gang om måneden og får også lige tid til at vende stort og småt før og efter filmen 🙂

Skriv et svar

