Rør blot ikke ved min gamle jul?

Faktisk tror jeg nok, at vi da jeg var barn tit var til familietamtam første juledag. Det har vi heldigvis afskaffet og første juledag plejer at foregå i ro og mag herhjemme. Da børnene var små, skulle der leges med det nye legetøj, i år har svigersønnerne lagt beslag på begge ungmøer med familietamtam hos dem, heldigvis kan vi gamle putte på sofaen efter en formiddagstur ved stranden for at få lidt luft til os og hunden.

20131225-183907.jpg

Det var gråt og regnede, men alligevel en frisk tur. Nu sidder vi i sofaen, der ses film i fjerneren mens jeg sidder her og filosoferer over juletraditioner. Op til denne jul har min mand og jeg netop talt op, hvor mange gange vi har holdt jul sammen – i år var vist 28. gang, det vil sige, at vi har holdt jul sammen flere gange end vi ikke har – det er lidt vildt! Min mand var stort set forældreløs, da vi mødte hinanden og af en eller anden grund, husker han ikke sin barndomsjule særlig godt. Derfor har vi aldrig rigtig skullet forholde os til at få kombineret 2 familiers juletraditioner eller juleopskrifter mm. – i det store hele har jeg kunnet gøre, som jeg ville. Oprindeligt tror jeg roligt jeg kan sige, at julen ikke var min mands “kop te”, men det er nok svært at være upåvirket, når man deler adresse med en juleentusiast som mig, der dybest set gerne ville “beames” til Nøddebo præstegård sammen med hele min familie, fordi det inde i mit hoved er der, man finder den perfekte jul: noget med sne, kaner og bjældeklang, stor familie og mange mennesker, nisser på loftet(!), og en gård langt ude på landet tilsat lige en snert af noget kirkeligt højtideligt.

Det sidste har jeg dog ikke kunnet få gennemført herhjemme. I mit barndomshjem sang vi altid bordbøn juleaften, det går ikke her! Vi sang altid salmer, når vi dansede om juletræet, men i år måtte jeg se mig slået der, hvorfor man i går aftes kunne se os trave om træet, mens vi sang Jul på Vesterbro!

Til gengæld havde vi en rigtig dejlig aften bare os fire. Pigerne og jeg klarede maden i køkkenet, mens farmand passede stegen i weberen. Det var sjovt at opleve pigernes interesse i, hvordan julesaucen bliver lavet, måske jeg kan gøre mig håb om at blive inviteret til julemiddag en gang i fremtiden. Vi tog os god tid med at rydde væk og pakke gaver op. Og alt det er vel i virkeligheden det, der er det vigtigste – og ikke hvilke sange der synges eller hvilke gaver der er givet. En lille stund, som bygger videre på den historie, der udgør vores families juleminder og hvor julen 2013 måske bliver det år, som bliver husket for den noget utraditionelle dans om juletræet!

Og salmerne fik jeg faktisk sunget om eftermiddagen, da jeg selv tog i kirke – endda var yndlingssalmen Julen har bragt på programmet.

Andre juleminder
No 1.
No 2.
No 3.
No 4.

Dette indlæg blev udgivet i Far mor og børn, Jul. Bogmærk permalinket.

4 svar til Rør blot ikke ved min gamle jul?

  1. Ellen siger:

    De fleste af os bærer nok vores barndoms traditioner videre i et vist omfang. Min mands far kunne ikke lide julen, mens hans mor gerne ville gøre meget ud af den … konflikten i dette kan nok anes. John tror ikke selv, at vores traditioner betyder noget videre for ham, men jeg skal da bestemt ikke bryde mig om at lave om på tingene, som de altid har været 😉

  2. Pollyanna siger:

    Både mand og børn her minder mig også om julede ting vi(jeg) plejer at gøre ;-), det tager jeg som et tegn på at julen betyder mere end visse personer umiddelbart indrømmer.

  3. Lene siger:

    Juletraditioner kan man vist nemt komme til at diskutere når man skal danne nye traditioner. Her var vi meget ens, så vi vælger hver vores salme, som vi synger mens vi går rundt om træet. Men risengrøden må jeg få lillejuleaften, den var jeg ellers vant til juleaften 🙂

Skriv et svar

