På stand by

Så er skoleåret ved at rinde ud og vi bevæger os rundt i limbo. Jeg ved endnu ikke hvordan min juni måned kommer til at se ud – skal jeg arbejde som død og djævel eller tage den mere med ro. På fredag får vi eksamensplanen og jeg kan næææææsten ikke vente.

Kibsgårdsvej 5 1953

Billedet har ikke noget med ventetid på eksamensplanen at gøre. Det er et luftfoto af mit fødehjem fra 1953, hvor et firma fløj rundt og tog billeder i hele Danmark(det var der sikkert mange firmaer, der gjorde) . Nu i 2014 2016 er det min ældste datters studiejob at behandler billederne på Det kongelige Bibliotek. Hvis man kigger godt efter, kan man se to personer på billedet – det er min Bedstemor og nabokonen – så på en måde er dette Google street view anno 1953.

Dette indlæg blev udgivet i Arbejdsliv, Slægtsforskning. Bogmærk permalinket.

6 svar til På stand by

  1. Lene siger:

    Gårdfotoer var meget brugt, vi har faktisk også fået taget billeder af vores to gårde, men kun en gang. Min svigerfar havde flere billeder, og så er det jo spændende at se hvordan gården har forandret sig. I dag vil drone vel kunne gøre dette? God sammenligning med google street view 🙂

    • Pollyanna siger:

      Ja, jeg kan huske mine forældre også købte et luftfoto i 1970erne tror jeg. Meget er forandret, gården står ikke mere og en del af markerne er nu fyldt med parcelhuse.

  2. Ellen siger:

    Jeg tror, at stort set samtlige landets gårde fik taget luftfotos dengang inden for en 10-15-års periode. Vi har et, hvor man også kan se to personer og en barnevogn; nemlig min mor, mig og min lillesøster. Det må derfor være taget i sommeren 1957.
    Håber din juni bliver til at leve med 🙂

  3. Stegemüller siger:

    Det er så godt, at Det Kongelige Bibliotek passer godt på disse gamle billeder, for det er jo et unikt stykke kultur. I forbindelse med slægtsforskning har jeg også fundet nogle stykker, hvor jeg har lavet kopier, som jeg har “PhotoShoppet” lidt; de er faktisk blevet helt pæne. Den grundlæggende kvalitet var i orden, ellers havde det ikke kunnet lade sig gøre.

    • Pollyanna siger:

      Det er det helt sikkert. Hun arbejder på et digitaliseringsprojekt, så billederne netop bliver tilgængelige og søgbare på nettet. Billedet jeg har uploadet har hun taget med et mobilkamera, så det er ikke den scannede kopi.

Skriv et svar

