12. decembers

kalenderlåge fra Esbjerg Byhistorisk Arkiv gemte på et lille uddrag af min mormors fortælling om sin barndoms jul, som jeg tidligere har bragt her på siden. I anden sammenhæng som ikke skal afsløres her, da det var julegaverelateret, blev jeg gjort bekendt med arkivets julekalenderhistorier og fortalte om min mormors beskrivelse af julen for 100 år siden. Den historie ville arkivet gerne have og jeg tænker ikke min mormor ville have haft noget imod, at hendes historie blev en del af arkivets julefortælling anno 2016.

Josef, Maria, Jesusbarnet og De tre vise mænd købte jeg i Malagas katedral – nu står de i mit vindue og beundrer det lille Jesusbarn i krybben.

Dette indlæg blev udgivet i December, Jul, Slægtsforskning. Bogmærk permalinket.

4 svar til 12. decembers

  1. Ellen siger:

    Jeg er sikker på, at din mormor ville have følt sig meget beæret over på den måde at blive nærmest udødeliggjort – det er en sød beretning.

  2. Stegemüller siger:

    Det er så dejligt, når historien kommer frem i lyset. Det er vigtigt for vores selvforståelse. Det er også vigtigt at bære historien med videre og at dele den, som du har gjort her.

    • Pollyanna siger:

      Mine børns reaktion fik mig faktisk til at overveje at indskrive hendes erindringer så de også findes digitalt, måske ville arkivet også være interesseret i den historie.

Skriv et svar

