Juleminder # 3 eller da Tyve-Hans kom forbi

Liselotte blev tørret, det samme blev mine forældre en gang – faktisk en højhellig juleaften.

Mine forældre var på dette tidspunkt nygifte. En dag hen på efteråret kommer en mand(som har fået arbejde i landsbyen, hvor de bor) forbi for at høre, om de vil leje et værelse ud. Det siger min far ja til, men min mor har altid sagt, hun syntes der var noget lusket ved manden og samme dag tog hun til købmanden for at købe en hængelås til garagen.

Ugerne gik og det blev jul. Mine forældre skulle ikke være hjemme, men holde jul hos min mormor og morfar. Da de kommer hjem igen omkring midnat, ser min mor straks noget er galt og de finder ud af, at der har været ubudne gæster. Alt af værdi er væk, min mor havde kort forinden været indlagt og al chokoladen, hun havde fået imens, var også væk. Det værste var dog nok, at al min fars tøj var væk – undtagen 2 våde skjorter, der hang til tørre og hans pæne sæt tøj, som han havde på(det var jo juleaften). Min bedstemor giver ham senere 500 kr., så han kan købe sig noget nyt tøj ( det får man ikke meget tøj for i dag).

Mine forældre fandt senere ud af at Hans, eller Tyve-Hans som han altid er blevet kaldt i min familie, var efterlyst i adskillige jyske politikredse og havde talrige tyverier på samvittigheden. Mine forældre fik aldrig nye lejere, men vi mindes historien hver juleaften!

Dette indlæg blev udgivet i Der var engang, Jul. Bogmærk permalinket.

3 svar til Juleminder # 3 eller da Tyve-Hans kom forbi

  1. Liselotte siger:

    Ja, sikke historier der kan fortælles. Det er utroligt, som man er nødt til at være mistroisk, for ikke at ende op med at blive snydt 🙂

  2. Pollyanna siger:

    Lidt sund skepsis er nok aldrig af vejen….

  3. Pingback: Rør blot ikke ved min gamle jul? | The Pollyanna Principle

Skriv en kommentar